fredag 21 december 2012

Grassland Extreme Marathon

Nu när jag ännu inte tränar så mycket tänkte jag roa mig med att samla ihop mina tio bästa lopp jag har sprungit. Det kommer inte bli någon rangordning i dagsläget utan jag kommer berätta om det allt som jag kommer på något som kan platsa på en sådan här lista (och har man önskemål om något som ska vara med så är det bara att kommentera!). Och det kan vara allt från orientering, terränglöpning till ren löpning och allt från träning till superviktig tävling. Vi får se lite vad som kommer att platsa helt enkelt! Och kanske får ni i slutändan vara med och bestämma i vilken ordning de ska komma.

Men till att börja med så kommer självklart årets höjdpunkt Grassland Extreme Marathon att få vara med. Inte bara för att det blev en bra placering och jag fick stå på prispallen och skriva autografer men mer som en total upplevelse som jag kommer minnas länge. Det var något särskilt med att springa där ute på den stora stäppen på gränsen mot Mongoliet. Lite som att springa i en saga och pricken över i:et var nog när jag mötte mannen till häst som var på väg ut för att driva boskap, precis så som jag alltid föreställt mig den mongoliska stäppen (ja, fast vi var på den kinesiska sidan). Men det var samtidigt ett ganska krävande halvmaraton och betydligt mer krävande än var jag var mentalt inställd på i och med oväntat många, långa och starkt lutande backar samt att underlaget var ojämnt med mindre stig till stora delar och bitvis till och med utan stig. Och det var varmt trots tidig start på morgonen. Så även om det är långt ifrån någon bästa tid på halvmaraton så kommer jag alltid minnas detta lopp - en verklig upplevelse!

Loppet i siffror

Start: 7:00 på morgonen (och ja man lyckades bränna sig i alla fall)
Total sträcka: 21,43 km och det man kanske minns bäst (värsta delen) var den långa raka asfaltssträckan in mot staden och målet där kilometerskyltsplaceringen inte var den allra bästa
Tid: 2:06:47
Placering: 4:a
Antal deltagare: 67 (kvinnor 21 km)

Kommenterat på funbeat efteråt:

"Grassland Extreme Marathon - ja, det fanns en och annan kulle på det "flacka" gräslandet. Och på det lite obanat på gräs och en härlig vind i ansiktet lyckades jag inte ta mig under 2 timmar men belönades med en fjärdeplats, prisutdelning, autografskrivande och en nice solbränna!"


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar