tisdag 15 januari 2013

Löpning i Alperna

Sommaren 2004 tillbringade jag en vecka i Livigno tillsammans med goda vänner och egentligen finns det nog tre pass som skulle kunna kvala in på min tio-i-topp lista men får nog begränsa mig till det långa löppasset.

Även om tiotimmarsvandringen med Sofia som innehöll 3ggr upp på 2800 m, snösurfning med lätt solbrända vader som resultat och intag (eller inte) av bullar med nötter är något vi fortfarande pratar om. Eller cyklingen upp för ett pass följt av klättring till en topp där det dracks Coca-Cola, även här med Sofia.

Men det där långpasset då. Så här i tider med smartphones skulle reportaget från detta pass kunnat bli något extra men här är det bara mitt minne som kan beskriva denna dag! Resten av gänget deltog i en MTB-tävling och jag hade planerat en tur på en av de markerade leder som fanns i Livigno. En liten fin tur runt ett topp och bara en passage av ett inte allför högt pass (lite naiv). Och det började bra, soligt och fint och efter kanske 40 minuter på fin stig mötte jag en italienare i shorts och linne med ett leende på läpparna. Något senare förstod jag att han inte kommit den vägen som jag skulle ta! Det började gå uppför och stigen blev mindre, men det fanns fortfarande rätt bra markeringar.

Här och där fanns det liksom typ fastbultade ledstänger i berget för att underlätta. Och så kom snön. Jag minns inte riktigt hur mycket jag hade på mig, men gissar på eftersom det var sommar och sommarvarmt nere i Livingo så var det säkert shorts och tröja. Kanske att jag hade en överdragsjacka i min lilla löparryggsäck. I vilket fall blev det mer och mer snö. Men envis har jag väl alltid varit och vända om är liksom tråkigt, vadå springa samma väg tillbaka, äsch och nej det är nog inte så långt kvar innan det vänder neråt på andra sidan passet.

Upp kom jag även om jag på vägen satt lite fast i snön här och där. Och ja, nedför i dalen på andra sidan var det rätt fint igen och här var det rätt mycket folk som vandrade så mötte en del människor igen. Kändes bra efter dryga två timmar solo på berget! Efter 3:40 nådde jag asfalt och lyckades faktiskt med en fartökning tillbaka ner till byn. Och jag hann tillbaka innan vännerna tog sig i mål i MTB-tävlingen!

Skulle bara ta den lilla vägen via 134 & 124 och över passet och så ner på 122/121...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar